Viitorul aviației, între drone și piloții avioanelor de vânătoare. UAV-urile încă au unele vulnerabilități
Autor: Tudor Curtifan pe 17 Martie, 15:09 | Forțele aeriene

Avioane F-22 ale US Air Force și avioane F-35 ale Norvegiei, în timpul unor manevre NATO. Sursă foto: Lockheed Martin

Pana de curând se credea că introducerea dronelor și eliminarea pilotilor avioanelor de luptă militare va produce o mare economie financiară cu efect benefic in sensul reducerii cheltuielilor militare ale Statelor Unite ale Americii.

Totuși, pilotul român Cezar Osiceanu, pilot în cadrul Tarom, amintește că un think-thank din Washington - Centrul pentru Strategii si Studii Internaționale (CSIS) - citat de către prestigioasa publicație The Economist arată că problema în sine este chiar mult mai diferită față de percepția inițială. Si ei vin si cu cifre comparative foarte interesante, astfel:

- costurile cu personalul tehnic necesar dronelor este identic cu cel al unui pilot de F-35!

- din cauza timpului mult mai mare în care dronele au stat în aer și au înregistrat imagini video, necesarul de personal destinat analizei acestor informații a explodat 

Se arata că pentru o singură dronă model Reaper ori Predator sunt necesari 49 de oameni pentru controlul misiunii și aproximativ 59 pentru mentenanță.

„Plecând de la o glumă a ziariștilor de la The Economist care sugerau că dacă Tom Cruise, interpretul lui Pete “Maverick” Mitchell, pilotul din celebrul film Top Gun, ar face un tratament geriatrie și filmul s-ar reedita el ar putea zbura pe rând cu F-18 Super Hornet și înainte de ieșirea lui la pensie pe F-35. Adică de la F-14 Tomcat din film ce costa în jur de 50 de milioane de dolari, la F-18 Super Hornet de 60 de milioane si, în final la F-35 de aproximativ 90 de milioane de dolari”, precizează Cezar Osiceanu care e de părere că încă viitorul apropiat aparține încă avioanelor de vânătoare. 

Doar că este important de reținut calculul global al costurilor deoarece aici intră și veniturile generate de tot ceea ce înseamnă un avion de luptă. Venituri generate atât pe orizontală cât și pe verticală, directe și indirecte. 

Pentru că avionul este vândut el însuși, însoțit de mentenanță, personal calificat, sisteme de armament, etc, pe când drona are foarte multe probleme la aceste capitole. 

 

Viitorul apropiat aparține încă piloților de avioane de vânătoare

 

În plus, pilotul român a identificat câteva vulnerabilități ale UAV-urilor, care costă mult mai puțin decât avioanele de vânătoare.

- au capacități de apărare proprii foarte reduse 

- posedă platforme de armament extrem de mici 

- au viteze foarte mici de deplasare în raport cu avioanele de luptă 

- sunt mult mai dependente de condițiile meteo în special vânt și turbulență puternică 

„În concluzie nimic nu este ceea ce pare nici măcar în cazul acesta”, spune Cezar Osiceanu. „Până atunci o primă măsura se pare că va fi reevaluarea întregului concept militar și pe această baza viitorul avioanelor exclusiv fără pilot se mai amână cel puțin pentru o perioadă”, conchide pilotul român.

 

Elon Musk pariază pe UAV-uri

 

Amintim că în cursul anului trecut Elon Musk declara că F-35 Lightning II, care va reprezenta mulți ani aeronava de bază pentru multe forţe aeriene occidentale, nu ar avea nicio şansă în faţa unui UAV pilotat de un pilot uman aflat la sol. Miliardarul american pariază pe elementele de inteligență artificială.

Musk a mai afirmat că trebuie să existe un competitor pentru F-35, iar acesta trebuie să fie o dronă controlată de la distanţă de un om, dar „cu manevrele augmentate de autonomie". 

De-a lungul timpului antreprenorul american a declarat de mai multe ori că inteligența aritifială riscă să fie mai periculoasă decât bomba atomică.

Forțele aeriene Vezi toate articolele