Turcia este în căutare de soluţii pentru salvarea tancului Altay. Negocierile cu Coreea de Sud continuă
Autor: Cristian Soare pe 05 Martie, 11:41 | Industrie de apărare

Turcia este încă în negocieri cu Coreea de Sud pentru a achiziţionarea unor motoare care ar urma să fie instalate pe tancurile principale de luptă Altay – construite de industria turcă de apărare ca parte a programului militar cu acelaşi nume – a precizat recent Ismail Demir, preşedintele Directoratului Turc pentru Industria de Apărare (SSB).

Într-un interviu acordat, pe 3 martie, postului de televiziune turc NTV, Ismail Demir a susținut că problema legată de găsirea unui motor pentru tancul Altay va fi rezolvată în curând, dar, în acelaşi timp, industria turcă de apărare vă continua să lucreze la dezvoltarea unor motoare proprii.

Într-o analiză anterioară, publicată în luna ianuarie, am precizat că industria turcă de apărare va dezvolta primul prototip al motorului ''Batu'' care va fi montat pe tancul principal de luptă (MBT) Altay. Dezvoltarea acestui motor fiind unul dintre obiectivele pe care companiile turce de apărare trebuie să le îndeplinească în anul 2021.

Pe baza noilor declaraţii ale preşedintelui SSB putem trage concluzia că Turcia, în prima fază, ar urma să monteze pe tancurile Altay motoare achiziţionate din străinătate, iar ulterior, dacă dezvoltarea motorului ''Batu'' se desfăşoară conform planului, acesta să fie montat pe toate tancurile care ies de pe linia de producţie.

 

Industria turcă de apărare va dezvolta primul prototip al motorului ''Batu''

 

Principalul tanc de luptă al Turciei, Altay – proiect lansat de compania turcă Otokar – ar urma să primească în anul 2021 un motor dezvoltat şi fabricat în integralitate de industria turcă de apărare. Ankara a anunțat dezvoltarea acestui motor ca pe o soluţie la înlocuirea motorului german MTU - planificat inițial să fie instalat pe tancul turcesc.

Pentru tancul Altay este planificată utilizarea unui motor numit Bătu, a cărui dezvoltare a început în 2018 la uzina BMC (o companie turco-qatareză care a câștigat anterior un contract pentru dezvoltarea acestui motor). Lucrările la noul motor vor fi efectuate de compania Otokar.

Bătu este un motor diesel ce ar trebui să dezvolte o putere de 1600 CP - alţi parametri tehnici nu sunt cunoscuţi, iar data începerii producției sale în serie este, de asemenea, necunoscută.

În mai 2011, macheta primului MBT Altay a fost prezentată publicului la expoziţia de apărare IDEF 2011 și primele prototipuri au fost livrate Forțelor Armate Turce, în noiembrie 2016. În noiembrie 2018, Președinția Industriilor de Apărare (SSB) a încheiat un contract cu producător de vehicule blindate BMC pentru producția în serie a tancului Altay, 

Bătu este un Powerpack dezvoltat de compania turcă BMC, care include un motor diesel și o transmisie automată. BMC a semnat un contract cu cu SSB, pentru dezvoltareaa acestuia, pe 13 iunie 2018.

BMC a lansat dezvoltarea unui nou motor cu o putere de 1.600 CP în colaborare cu producătorul italian Fiat / Iveco care va fi folosit pentru noul tanc principal de luptă Altay. Motorul pe care BMC îl va utiliza pe tancul ALTAY va avea un turbocompresor pentru a dezvolta mai multă putere.

 

Altay-un tanc care încă îşi caută un motor

 

Rețineți că tancul turcesc Altay este aproape gata pentru producția în serie, totul depin de găsirea unui motor pentru acesta. 

Programul de producție al Turciei pentru primul său tanc principal de luptă (MBT), de nouă generație, Altay a început să prindă contur în anul 2018, când guvernul de la Ankara și compania turcă BMC au semnat contractul pentru acesta.

Contractul prevede fabricarea unui prim lot de 250 de unități, suport logistic pe toată durată de viață operațională și construirea unui centru de mentenanţă. Ca parte a contractului, compania BMC ar trebui să proiecteze, să dezvolte și să producă şi o versiune fără echipaj a tancului Altay.

Programul Altay este împărțit în două faze: T1 și T2. Faza T1 acoperă producția primelor 250 de unități, iar T2 implică dezvoltarea şi producerea unei versiuni mult mai avansate. În cadrul programului Altay, Turcia şi-a propus să producă în cele din urmă 1.000 de tancuri, urmând să fie produsă și o versiune fără echipaj.

Tancul cântărește 60 de tone, în timp ce poate atinge viteze de până la 70 km / h, iar armamentul principal al Altay constă dintr-un tun de ​​calibru de 120 mm - fabricat de compania turcă MKE printr-un contract de transfer tehnologic cu Hyundai Rotem din Coreea de Sud.

 

De ce Turcia nu are încă un motor pentru tancul Altay?

În lună noiembrie, DefenseRomania a precizat că oficialii turci din domeniul achizițiilor militare, precum şi angajaţii unei companii militare private, au negociat cu o companie sud-coreeană pentru a salva de la eşec programul primului tanc principal de luptă turcesc, Altay.

Compania turca BMC, producătorul tancului Altay, a purtat discuții cu compania sud-coreeană Hyundai Rotem pentru a rezolva problemele legate de lipsurile tehnologice care au ţinut pe loc programul militar pentru tancul Altay. Compania BMC poartă discuţii, prin Hyundai Rotem, cu alţi doi producători sud-coreeni din domeniul apărării: producătorul de motoare Doosan și S&T Dynamics, care produce transmisii automate.

După cum știți, Coreea de Sud și se confruntă și ea cu dificultăți în dezvoltarea unui motor pentru propriul său tanc, iar Germania a interzis furnizarea de motoare MTU MT883 din cauza embargoului asupra armelor impus Turciei.

Coreea de Sud a întâmpinat probleme similare cu programul său de producție în serie a tancului K2 Black Panther. Realizarea la termen a programului K2 Black Panther a întâmpinat întârzieri tot din cauza problemelor legate de motor și transmisie.

Primele 100 de tancuri K2 Black Panther au fost construite cu un motor Doosan de 1.500 de cai putere și o transmisie automată S&T Dynamics. În cadrul unui al doilea contract, tancurile au început să fie livrate la sfârșitul anului 2016. Dar, după ce transmisia S&T Dynamics a eșuat în timpul mai multor testele de rezistenţă, sud-coreenii au anunțat că al doilea lot de tancuri K2 Black Panther va fi unul ’’hibrid”, deoarece acestea vor avea un motor dezvoltat local și un sistem de transmisie RENK – fabricat de compania germană cu acelaşi nume.

Cu alte cuvinte, turcii doreau să folosească pe tancul lor un motor coreean foarte bun, dar şi o transmisie pe care nici coreenii nu o mai folosesc pe tancurile K2 Black Panther.

La început, Turcia spera să doteze tancul Altay cu motorul german MTU și transmisia RENK, dar discuțiile care au avut loc în ultimii ani cu producătorii germani au eșuat din cauza faptului că Germania a oprit vânzările de arme „susceptibile de a fi folosite” de Ankara. Germania este unul dintre numeroasele guverne europene care au limitat exporturile către Turcia din cauza ofensivei sale în nord-estul Siriei împotriva miliţiei kurde Unităţile de Protecţie Populară (YPG).

Industrie de apărare Vezi toate articolele