Proiectul interceptorului MiG-41, întârziat de problemele cu dezvoltarea unui motor pentru Su-57. Experţi militari: Industria rusă are resurse limitate
Autor: S.I. Catalin pe 30 ian, 10:18 | Industrie de apărare

MiG-41, imagine ”concept art”. Sursă foto: MiG

Compania Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, pe 22 ianuarie 2020, că programul de dezvoltarea a interceptorului MiG-41 se desfăşoară conforma planurilor. Dar, mai mulţi experţi militari sunt de cu totul altă părere şi susţin că pe fondul altor proiecte militare, aflate în desfășurare, industria rusă de apărare are resurse limite pentru a produce această aeronavă, până la data stabilită, anul 2030.

Analistul rus Alexander Bratersky a scris un material pentru publicaţia Defence News în care face trimite la mai multe puncte de vedere ale unor experţi militari care sunt de parare că industria rusă de apărare are resurse limite pentru a introduce într-un proces de producţie, până în anul 2030, interceptorul MiG-41.

În urmă cu câteva zile, am precizat că Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, dedicat programului de modernizare pentru interceptorul MiG-31, la standarul MiG-31 BM, că etapa de dezvoltarea a lui MiG-41 este în line dreaptă.

Flota de avioane MiG-31 a intrat în serviciul forțelor armate sovietice în anul 1980 și a fost modernizată la standardul MiG-31BM, începând cu anul 1990. 

MiG-41, dezvoltat inițial de United Aircraft Corporation (UAC), o filială a Rostec, este un proiect militar mult aşteptat care trebuie să înlocuiască avioanele îmbătrânite şi uzate MiG-31.

Lucrările la noua aeronavă – partea de cercetare – au început în 2010, fiind demarate de biroul de proiectare Mikoyan al UAC și fabrica de avioane Sokol.

Din momentul în care acest proiect a devenit cunoscut publicului, mass-media rusă a livrat nenumărate date şi caracteristici tehnice ale viitorului interceptor MiG-41, dintre acestea Alexander Bratersky le aminteşte pe următoarele: va fi echipat cu tehnologie stealth, va atinge o viteză de Mach 4-4.3, va transporta rachete antisatelit și va putea îndeplini sarcini în mediile arctice și în mezosferă – adică la altitudini cuprinse între 50 și 85 km.

 

Ruşii încă nu s-au hotărât dacă MiG-41 va fi un interceptor de generaţia  5 , 5 ++ sau 6

 

Alexander Bratersky susţine că dacă proiectul pentru interceptorul MiG-41 se materializează, acesta va fi al doilea avion de a 5-a generație pe care Rusia l-ar avea, după Su-57 – care a fost dezvoltat de Sukhoi Company, filială a UAC. Primul zbor efectuat cu un Su-57 a avut loc în 2010, iar primul aparat de acest timp s-a prăbușit în timpul unui test de zbor, în decembrie 2019.  

Oficialii ruşi din domeniul apărării au declarat atunci că accidentul s-ar fi produs datorită unor defecţiuni tehnice apărute la sistemul de control. O comisie guvernamentală de experţi a fost fondată pentru a investiga accidentul, dar nu a fost realizat niciun raport care să fie prezentat public, susţine Bratersky.

În același an, armata rusă a comandat 76 de avioane Su-57. Costul unui singur Su-57 ar putea fi de aproximativ 3 miliarde de ruble (40 de milioane de dolari SUA). Avionul este echipat cu motorul AL-41F1, care este utilizat și pe Su-35.

Recent, mai multe publicaţii mass-media din Rusia au susţinut că, în anul 2022, un nou motor – cunoscut sub numele de ''Produsul 30'' – ar urma să fie instalat pe avionul Su-57. Tot în acelaşi an, rușii se așteaptă să primească un număr mai mare de avioane Su-57, mult mai mare decât cel comandat până în prezent. Rușii se așteaptă ca ''Produsul 30'', cunoscut deja și sub numele de ''Saturn 30”, să fie cel mai puternic din lume și să depăşească performanţele motoarelor instalate pe avioanele americane F-22 şi F-35.

Dacă dezvoltarea motorului merge conform planului, Moscova susţine că va produce între 20-25 de avioane de vânătoare Su-57 pe an.

Potrivit lui Ruslan Pukhov, directorul al think tank-ului rusesc Centre for Analysis of Strategies and Technologies, în momentul de faţă, industria rusă de apărare pune accentul pe dezvoltarea motorului care ar urma să fie instalat pe avioanele Su-57, iar eforturile care se depun în acest moment reduc semnificativ resursele necesare pentru producţia de avioane MiG-41.

Douglas Barrie, expert în cadrul think tank-ului Internaţional Institute for Strategic Studies, este de aceiaşi parare cu Ruslan Pukhov, precizând că este sceptic că Rusia va fi capabilă să dezvolte, să fabrice și să introducă în exploatare [avionul] în intervalul de timp stabilit.

Barrie a declarat că sectorul aerospațial rus este deja angajat în numeroase proiecte, inclusiv dezvoltarea în continuare a lui Su-75, modernizarea lui Su-34 și modernizarea diferitelor bombardiere precum Tu-160 Blackjack, Tu-22M Backfire și Tu-95.

Defense News a luat legătura cu Russian Aircraft Corporation, o filială a UAC implicată în proiectul MiG-41, însă compania a refuzat să ofere informaţii cu privire la dezvoltarea acestui interceptor.

La rândul său, Pukhov crede că  Rusia ar trebui să renunțe la proiectele sale costisitoare și, în schimb, să aloce fonduri pentru a dezvolta drone. "Acesta este domeniul în care Rusia este încă în urmă", a spus el.

El a adăugat că atât China, cât și India vor dori probabil să coopereze cu Rusia în cadrul proiectului MiG-41, doarece New Delhi şi-a manifestat interesul, în anul 2018, pentru un proiect comun de dezvoltare a unui avion de vânătoare de generația a 5-a, bazat pe Su-57.

Te-ar putea interesa și...
Industrie de apărare Vezi toate articolele