Nave NATO echipate cu sisteme rusești de navigație provoacă scandal. România deține și ea simulatoare de la compania rusă
Autor: Gheorghiță Orjanu pe 30 Martie, 17:00 | Forțele navale

O investigație a publicației BILD am SONNTAG este pe cale să declanșeze un scandal privind înzestrarea navelor și submarinelor Marinei germane cu echipamente rusești.

”Navele de război germane sunt echipate cu dispozitive de navigație care au fost dezvoltate de o companie rusească! Și criptarea datelor acestor sisteme NU corespunde standardului militar (considerat deosebit de sigur)”, concluzionează Bild.

Un ofițer din Forțele Navale ale Germaniei a precizat pentru Bild: ”Bineînțeles, că ne îngrijorează faptul că datele noastre vor fi exploatate - de exemplu de către serviciile de informații străine”.

În mandatul cancelarul federal Gerhard Schröder, în 2005, aproximativ o sută de nave militare germane au fost echipate cu noi sisteme de navigație de la compania rusă Transas. Chiar mai târziu, guvernul a decis în favoarea Transas și, conform informațiilor Bild, a instalat ”Navi Sailor 4100” (dispozitiv de navigație pentru poziție, viteză, traseu) pe cele mai moderne submarine germane U-35 (operațional din 2015) și U-36 (din 2016).

Compania Transas a fost fondată la Sankt Petersburg în 1990 și este activă atât în ​​sectorul civil, cât și în cel militar. Potrivit Bild, Transas a echipat flota rusă cu simulatoare de luptă și a primit un premiu de la șeful fostul șef al Statului Major General al Forțelor Armate ruse, generalul Nikolai Makarov.

 

Germania spune că depune eforturi pentru a asigura securitatea echipamentelor

 

În 2018, compania a fost cumpărată de compania finlandeză Wartsila, dar divizia de armament a rămas în continuare sub controlul Rusiei. Datorită legăturilor sale strânse cu aparatul de securitate rus, această parte a Transas se află în centrul atenției serviciilor de informații occidentale, menționează Bild.

În vara anului 2020, Oficiul German pentru Protecția Constituției a avertizat că sistemele de navigație maritimă vor deschide ”vectori de atac pentru spionaj și sabotaj în favoarea statelor străine”. În cazul unui atac cibernetic, datele de navigație ar putea fi exploatate și manipulate, ”în cel mai rău caz până la pierderea completă a funcționalității” navei.

La întrebarea Bild, adresată Ministerului german al Apărării (BMVg) – dacă poate garanta că, dispozitivele Transas nu reprezintă o amenințare pentru submarinele germane, un purtător de cuvânt a răspuns: ”Guvernul depune eforturi mari pentru a asigura securitatea IT/cibernetică și criptografică în domeniul de activitate al BMVg.”

Tobias Lindner (39 de ani), purtător de cuvânt pentru politica de apărare al fracțiunii parlamentare Grupul Verde și-a exprimat și el îngrijorarea: ”Bundeswehrul [Ministerul Apărării] trebuie să se asigure că software-ul de navigație al Marinei nu reprezintă o scurgere de securitate. Ministerul trebuie să explice rapid de ce nu este utilizat niciun software de la un producător din țările NATO."

Comentariul autorului: Potrivit site-ului internet al companiei rusești Transas (transas.ru), produsele sale - Transas Navi-Sailor 3000iCG EDCIS, au fost  montate, în 2004, pe vedetele mici de patrulare USCG 87' (clasa Marine Protector) ale Gărzii de Coastă a SUA.

De asemenea, Transas a semnat, în 2003, un contract de milioane de dolari cu guvernul bulgar pentru instalarea unui sistem de control al traficului naval pe scară largă.

În 2009, Marina Română alege simulatoarele Transas. Ca rezultat, toate forțele navale NATO din Marea Neagră folosesc exclusiv simulatoarele de control trafic naval Transas.

În 2013, Transas este ales de Forțele Armate ale Suediei ca furnizor pentru sisteme ECDIS (Electronic Chart Display and Information System). Transas are filiale externe în mai multe țări, printre care: Danemarca, Germania, Grecia, Franța, Letonia, Marea Britanie, Polonia, Suedia, Turcia, SUA.

Forțele navale Vezi toate articolele