MApN reacționează la presupusa acuzație a CE la adresa României ca urmare a contractului Piranha V
Autor: DefenseRomania Team pe 21 noi, 11:47 | Industrie de apărare

Blindat Piranha 5 Sursă foto: General Dynamics

MApN reacționează la informațiile cu privire la faptul că la Bruxelles a fost demarată o procedură pilot împotriva României ca urmare a contractului de achiziții a blindatelor Piranha V.

Ceea ce a generat reacția MApN este faptul că în cursul săptămânii trecute publicația Newsweek România a anunțat în exclusivitate că la Bruxelles, „Comisia Europeană a demarat o nouă procedură pilot împotriva României prin care investighează controversata afacere a blindatelor Piranha V”. 

Articolul, care prezintă și documente, precizează că „afacere care ar putea să genereze o nouă procedură de infringement împotriva României” iar Comisia Europeană „controlează cum s-a făcut cooperarea industrială” în procesul de înzestrare.

Doar că MApN, pe platforma InfoRADAR, o platformă lansată recent de MApN pentru combaterea știrilor false, vine cu precizări sub titlul „Informaţii false referitoare la "acuzaţii" la adresa României formulate de Comisia Europeană în conexiune cu contractul de achiziţie a blindatelor Piranha V”.

 

MApN neagă așa-zisa acuzație formulată de Comisia Europeană

 

Fără să numească publicația în cauză, MApN transmite „cu privire la speculaţiile de presă referitoare la o aşa-zisă acuzaţie care ar fi fost formulată de Comisia Europeană la adresa României faţă de legalitatea contractului de achiziţie a blindatelor Piranha V, precizăm că acestea reprezintă o deformare a realităţii şi o formă de manipulare a unor aspecte uzuale ce ţin de cooperarea administrativă, de dialogul sistematic dintre Comisia Europeană şi statele membre UE privind aplicarea dreptului Uniunii”, precizează MApN.

MApN precizează că „acest dialog nu urmăreşte să genereze situaţii litigioase, ci dimpotrivă, să le prevină, inclusiv prin clarificări, prin măsuri şi direcţii de acţiune agreate de administraţiile naţionale şi de instituţia UE”.

„Pentru a dialoga cu respectivele administraţii, Comisia Europeană utilizează instrumente specifice, unul dintre acestea fiind mecanismul EU Pilot. Respectivul instrument (care funcţionează ca o platformă electronică, având un caracter informal) a fost dezvoltat de instituţia UE încă din anul 2010, fiind destinat tuturor statelor membre UE”, se mai arată pe InfoRADAR.

 

Solicitarea instituțiilor europene nu are caracter contencios și nu reprezintă o procedură de infringement

 

MApN subliniază că în solicitarea transmisă autorităților române de Direcția Generală Indistria Apărării și Spațiu a Comisiei Europene nu reprezintă o procedura de infringement în etapă precontencioasă și nu are caracter contencios.

„Solicitarea de informaţii transmisă autorităţilor române de Direcţia Generală Industria Apărării şi Spaţiu a Comisiei Europene, prin intermediul platformei EU Pilot, nu are, aşadar, un caracter contencios şi nu reprezintă o procedură de infringement în etapa precontencioasă. În respectiva solicitare Comisia nu formulează concluzii sau acuze privind eventuale ilegalităţi

În acest context, subliniem faptul că respectiva solicitare este un document al Comisiei Europene deţinut de autorităţile române. Pe cale de consecinţă, accesul la respectivul document este reglementat de Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei (în special, articolul 5)”, transmite MApN.

„Potrivit unei jurisprudenţe constante a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, în cazul schimbului de documente între Comisia Europeană şi un stat membru UE prin intermediul platformei EU Pilot se aplică o prezumţie generală de confidenţialitate (de exemplu, hotărârea în cauza C-57/16 P, ClientEarth împotriva Comisiei Europene, punctul 81, dar şi jurisprudenţa relevanţă menţionată la respectivul punct).

Autorităţile române competente vor transmite răspunsul lor la solicitarea Comisiei Europene, în termenul indicat de instituţia UE”, conchide ministerul, prin intermediul InfoRADAR.

 

Despre Piranha V

 

Piranha 5 este un blindat cu o greutate de 30 de tone, care poate transporta 3 membri ai echipajului şi 8 soldaţi. Poate fi configurat pe şasiuri 8×8 şi 4×4. Are un motor diesel MTU 6V199 de 586 CP şi 2.200 Nm.

Piranha 5 poate rula cu o viteză maximă de 100 de km/h şi are autonomie de 1.000 de km. Transportorul blindat poate urca rampe cu înclinație de 60% şi poate să treacă prin şanţuri cu o adâncime maximă de 1,5 metri.

Transportoarele Piranha 5 care ar urma să îndeplinească rolul de vehicul de luptă sunt echipate cu turele cu un tun de 30 de mm și mitraliera calibru 7,62 mm. Cele care vor avea rol de punct mobil de comandă vor avea o o turelă cu mitralieră cal. 12,7 mm.

CITEȘTE ȘI: Armata a testat sistemele de armament ale transportoarelor Piranha V (Video)

Te-ar putea interesa și...
Industrie de apărare Vezi toate articolele