Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Industria navală cere Guvernului măsuri concrete pentru ca România să devină un jucător important în industria navală din Europa
Industrie de apărare
Data publicării:
Asociația Constructorilor Navali din România (Anconav) adresează o scrisoare deschisă prim-ministrului României, Florin Cîțu și ministrului economiei antreprenoriatului și turismului, Claudiu Năsui, prin care solicită luarea de măsuri concrete de susț inere pentru industria navală din România.
Sursă foto: Forțele Navale Române - Facebook
Sursă foto: Forțele Navale Române - Facebook

Solicitările au ca obiectiv salvarea locurilor de muncă din șantierele navale, capacitate strategică de producție de nave și, nu în ultimul rând, transformarea României într-un pol de competitivitate pentru industria navală europeană.

Industria construcțiilor de nave a fost puternic afectată de pandemia Covid-19 cu efecte negative majore asupra șantierelor și furnizorilor acestora, care sunt dependenți de economia mondială. 

Potrivit unui comunicat al Anconav, emis către DefenseRomania, reducerea considerabilă a comerțului internațional, lipsa mobilității forței de muncă, neîncrederea investitorilor și incertitudinea economică, toate acestea au avut drept consecință stoparea contractărilor de noi proiecte.

În anul 2020, comenzile pentru nave din Europa au scăzut cu 62% în tonaj și 77% în valoare, comparativ cu 2019, cu impact negativ asupra întregului lanț de aprovizionare.

„Scăderea numărului de comenzi de nave noi s-a resimțit la nivelul industriei navale românești și estimăm că această criză se va adânci şi mai mult în anul curent. Acest fapt va avea o serie de consecințe negative concrete, după cum urmează: disponibilizări din marile șantiere, mai puține taxe și impozite colectate la bugetul de stat și, poate cea mai grava pe termen lung, pierderea capacității de producție la Marea Neagră”, precizează sursa citată.

DefenseRomania redă integral scrisoarea deschisă a Anconav adresată Guvernului României:

Asociația Constructorilor Navali din Romania, ANCONAV, reprezintă, începând cu 1995, anul înființării, interesele șantierelor navale și ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și materii prime din România, atât pe plan național, cât și internațional. La nivel național, șantierele navale au un impact major asupra economiei, industria construcțiilor de nave asigurând locuri de muncă pentru aproximativ 20.000 de angajați, iar cifra de afaceri realizată de șantierele navale reprezintă 1% din Produsul Intern Brut. Datorită celor nouă șantiere navale care funcționează în România, țara noastră se situează printre primele 5 țări europene producătoare de nave, având de asemenea, un număr semnificativ de personal implicat in aceasta industrie.

Totodată, prin intermediul programului Next Generation EU, Comisia Europeană a subliniat rolul strategic pe care îl are transportul naval la nivel european în a asigura sustenabilitatea lanțurilor de valoare şi a proceselor economice. Ținând cont de impactul pe care îl are transportul naval în securitatea economică a Europei, Comisia Europeană menționează în acest document faptul că se va acorda o atenție deosebită producției şi livrării de vehicule şi de nave sustenabile.

Având în vedere că România joacă un rol strategic în menținerea acestui sector, au fost deja înaintate către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor, o serie de propuneri pentru a fi incluse în Planul National de Redresare şi Reziliență (PNRR) elaborat de Ministerul Fondurilor Europene, după cum urmează:

Promovarea unor facilitați ce vizează transportul maritimo-fluvial și implementarea unor tehnologii moderne, fapt ce va determina obținerea unui transport cu impact negativ minim asupra mediului.

Aceste facilitați cu caracter temporar pot duce la stimularea comenzilor de nave noi sau retehnologizarea navelor existente, cu condiția ca soluțiile tehnice să promoveze principiile Green Deal și Blue Growth ale Uniunii Europene.

 

Schemă de reînnoire a navelor aflate sub pavilion românesc

 

Implementarea unei scheme de reînnoire a navelor aflate sub pavilion românesc.

Acest sistem ar fi menit să promoveze decarbonizarea și digitalizarea sectorului maritim, în conformitate cu acordul european și agenda de digitalizare. Acesta încurajează inovarea, creșterea industrială regională și ocuparea forței de muncă, pe întregul lanț valoric maritim. De asemenea, ar contribui la păstrarea suveranității tehnologice maritime strategice a UE și implicit a României, precum și a capacităților de producție maritimă.

 

Dezvoltarea unei strategii de transport a României prin înființarea unei companii naționale de transport maritim

 

Prin intermediul unui astfel de demers, România poate dezvolta o strategie sustenabilă de securitate a transportului naval ce va putea aduce beneficii tuturor sectoarelor economice direct implicate (activitate portuară, șantiere navale, furnizori de servicii din domeniul transporturilor) dar si economiei regionale, prin asigurarea furnizării/livrării de materii prime si produse.

În acest sens, o dovadă elocventă a reușitei unei inițiative de acest gen, o reprezintă modelul anilor '70, când înființarea unei companii naționale de transport a stat la baza dezvoltării sectorului naval in Romania.

Implementarea unor programe suport pentru forța de muncă din domeniul naval ce vizează dezvoltarea abilitaților digitale și atragerea de noi resurse umane în acest domeniu strategic.

Cu toate acestea, în ciuda importanței acestui sector de activitate – transportul naval, am constatat cu dezamăgire că acesta nu a fost cuprins în niciunul din capitolele de investiții din Programul Național de Redresare și Reziliență, deși includerea in acest program ar fi reprezentat pentru țara noastră o oportunitate menită a crea, prin intermediul acestei industrii, poli de sustenabilitate viabilă ai economiei românești.

Industria construcțiilor de nave a fost puternic afectată de pandemia Covid-19 cu efecte negative majore asupra șantierelor și furnizorilor acestora, care sunt dependenți de economia mondială. Reducerea considerabilă a comerțului internațional, lipsa mobilității forței de muncă, neîncrederea investitorilor și incertitudinea economică, toate acestea au avut drept consecință stoparea contractărilor de noi proiecte. În anul 2020, comenzile pentru nave din Europa au scăzut cu 62% în tonaj și 77% în valoare, comparativ cu 2019, cu impact negativ asupra întregului lanț de aprovizionare. Scăderea numărului de comenzi de nave noi s-a resimțit la nivelul industriei navale românești și estimăm că această criză se va adânci şi mai mult în anul curent. Acest fapt va avea o serie de consecințe negative concrete, după cum urmează: disponibilizări din marile șantiere, mai puține taxe și impozite colectate la bugetul de stat și, poate cea mai grava pe termen lung, pierderea capacității de producție la Marea Neagră. 

Aceste aspecte nefavorabile sunt vizibile, încă de la începutul crizei, și in cadrul șantierelor navale românești. Construcțiile navale se caracterizează prin termene de execuție foarte lungi, în medie 2-3 ani din momentul contractării până la livrarea unui proiect, iar pe toată această perioadă, depind puternic de buna funcționare a lanțului de aprovizionare, optimizarea acestuia asigurând respectarea termenelor contractuale pe tot parcursul procesului de producție.

 

România, un pol de competitivitate în industria navală europeană

 

Este greu de intuit dacă 2021 va aduce modificări majore, dar deja resimțim o accentuare puternică a efectelor negative ale pandemiei. Astfel, solicităm luarea de măsuri concrete de susținere, pentru a putea salva locurile de muncă din aceste șantiere, pentru a asigura capacitatea strategică de producție de nave de la Marea Neagră și, nu în ultimul rând, pentru a transforma România într-un pol de competitivitate în industria navală europeană, prin:

1. o abordare sectorială care să susțină și să dezvolte industria navală­ – soluții viabile și predictibile care să creeze oportunități de investiții

2. acțiuni concrete pentru a stimula cererea internă – mai multe comenzi din piața internă. Industria navală românească este un exportator major de produse navale fiind dependentă de economia mondială. Cererea externă a fost grav afectată de pandemie și estimăm că va exista o lipsă de comenzi externe indiferent de situația sanitară globală.

3. cooperare și suport pentru a salva locurile de muncă – sectorul public și cel privat trebuie să coopereze pentru a asigura o mobilizare strategică în vederea dezvoltării industriei navale cu ajutorul noilor tehnologii: o industrie navală mai digitală, mai sustenabilă și mai ecologic. Numai așa, se vor putea salva locurile de muncă actuale și se por putea crea altele noi din domenii conexe.

ANCONAV reiterează, astfel cum a procedat cu fiecare ocazie, deschiderea totală spre un dialog responsabil și constructiv cu reprezentanții guvernului României, susținând în mod activ promovarea intereselor industriei navale din România şi mizează pe implicarea factorilor de decizie pentru asigurarea supraviețuirii sectorului naval din România.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
„Triunghiul Weimar” s-a angajat să obțină mai multe arme pentru Ucraina
Noutăți și vești bune pentru Armata României. Momentul livrării primelor sisteme antiaeriene portabile KP-SAM Chiron din Coreea a fost anunțat
Dovadă că ajutorul din partea SUA este crucial pentru Ucraina: Opt obuziere americane M777 au fost dezmembrate pentru a repara unul singur
Au deschis șampania la Avioane Craiova. A avut loc primul zbor al unui avion IAR-99 SM modernizat din lotul celor 10 (Video)
Compania germană Rheinmetall intenționează să deschidă cel puțin 4 fabrici de armament în Ucraina
Numitor comun pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei: Rachete de ultimă generație AIM-120 și AIM-9X. Diferențe însă într-un acord gigant anunțat de SUA
Statele Unite anunță o producție la capacitate maximă pentru programul F-35 Lightning II
La ce altitudine și cu ce viteză a zburat Kaan, avion turc de generația a 5-a. După ce euforia a trecut turcii se confruntă cu prima problemă mare
Germania nu este împotriva trimiterii de rachete Taurus în Marea Britanie dacă Londra trimite Storm Shadows în Ucraina
Europa nu e încă pregătită de un război cu Rusia. Airbus propune unificarea proiectelor avioanelor de generația a 6-a Tempest și FCAS și renunțarea la rivalități
Europa contraatacă în încercarea de a rupe hegemonia industriei SUA pe piața de armament. România poate sparge gheața printr-o achiziție comună condusă de Franța
Rusia lansează producția în serie a bombelor M54 de 1,5 tone. Ucraina trebuie să se pregătească pentru momentul în care Forțele Aerospațiale Ruse vor utiliza intens aceste arme
Cehia a colectat fondurile necesare pentru achiziționarea unui prim lot de 300.000 de obuze de artilerie destinate armatei ucrainene
Marea Britanie încearcă să motiveze tot mai mult Germania pentru a ajuta substanţial Ucraina: Trimiterea rachetelor Taurus nu va duce la escaladarea războiului
US Army testează un prototip de mortier autopropulsat foarte avansat tehnologic
Serviciile lituaniene dezvăluie că Rusia are resurse pentru încă doi ani în Ucraina. SUA: Rușii sunt contracronometru, ”își consumă lichiditățile”
Când ajung dronele Bayraktar achiziționate de România? TB2 vor fi operaționalizate de un batalion din vestul țării, pregătirea fiind în desfășurare
Dacă accesul Rusiei la componente occidentale este blocat, Putin va fi obligat să oprească maşinăria de război
O gură de oxigen pentru Armata Ucrainei. Cehia este aproape de un mare succes cu inițiativa de a procura muniție de artilerie pentru Kiev
Investigație: Un traficant de arme estonian a furnizat echipamente Ucrainei la prețuri supraevaluate
Un sistem NASAMS a lansat în premieră, cu succes, nouă rachetă modernizată cu rază lungă de acțiune AMRAAM-ER
Uniunea Europeană prezintă prima strategie industrială de apărare: Achiziţia de ''echipamente militare europene'' ar trebui să fie o prioritate
Noile tancuri T-14 Armata își iau adio de la războiul împotriva Ucrainei. Rusia a pus proiectul în stand by, fiind imposibil să țină pasul cu sancțiunile
Întârziere la întârziere la Avioane Craiova. Se depun eforturi mari pentru ca primul IAR-99 Șoim să efectueze zborul inaugural
Lipsa prafului de pușcă, o mare problemă în sprijinul Ucrainei. Țările din nord vin cu o alternativă la materia primă adusă din China
Surprinzător sau nu, și viitoarele fregate olandeze cu capacități de apărare hipersonică ar putea fi construite în România
„Aripa robot” a făcut primul zbor. Noua dronă XQ-67A a marcat în SUA trecerea la cea de-a doua generație de avioane de luptă colaborative
”În anii 90, făceau 760.000 de bucăți pe an”. Balcanii pot salva Ucraina. În Bosnia și Herțegovina se poate produce muniție pe bandă rulantă
1 milion de drone pe an s-a dovedit a fi un obiectiv mai mult decât realizabil: 200.000 de drone au fost fabricate deja în Ucraina în numai 2 luni
Noua fregată a SUA USS Constellation va dispune de sonar de ultimă generație CAPTAS-4 de la Thales. Livrarea primului sistem, realizată cu succes

Ştiri Recomandate

Solda de grad produce mai multă discordie între militari decât reușește să o facă propaganda rusă
Ministrul israelian al Apărării ar fi cerut amânarea unei lovituri de retorsiune împotriva Iranului
Industria germană de armament acaparează piaţa europeană: Compania Rheinmetall intenționează să construiască o fabrică de muniții în Lituania
Britanicii explică de ce nu doboară dronele care atacă Ucraina, așa cum au făcut când au respins un atac asupra Israelului: Ar conduce la o escaladare periculoasă
Armata României va participa la operațiunile conduse de SUA împotriva rebelilor Houthi în Marea Roșie
Pe lângă MiG-29, ucrainenii au ales şi avionul de vânătoare Su-27 pentru a lansa bombele ghidate AASM-250 Hammer (Foto/Video)
Răspunsul Departamentului de Stat al SUA la întrebarea de ce aliații apără diferit Israelul și Ucraina: Ne-am angajat să ajutăm Ucraina din prima zi
Reuniune extraordinară a miniștrilor de externe ai UE. Subiectul pe ordinea de zi: Evitarea unui război generalizat în Orientul Mijlociu
Blinken a numit 5 domenii de interes pentru SUA în regiunea Mării Negre: Cel mai important rămâne creșterea angajamentului politic american
”Nici nu mai știi dacă sunt ucrainene sau rusești”. Inflația de drone din prima linie face imposibilă orice acțiune surpriză pe front
Varianta transferului F-16 în Ucraina, exclusă din start de Grecia. Premierul elen: ”Trăim într-o parte dificilă a lumii”
Sistemul similar cu cel de la Deveselu, folosit în premieră în luptă. Interceptoarele SM-3 din sistemul Aegis au doborât rachetele balistice iraniene
”Patru motive pentru care înfrângerea Rusiei în Ucraina este inevitabilă”. Expertul chinez vine cu argumentele
Israelul a decis că va răspunde atacului iranian. Ce arsenal au Israelul și Iranul
Dronele rusești, luate ca model de ucraineni: UAV cu motor electric care lovește la peste 100 de kilometri
Cancelarul Olaf Scholz se află în China pentru a rezolva din diferențele în relațiile dintre cele două țări
Performanță deosebită a avioanelor F-15E americane: Doar ele au doborât jumătate din toate dronele iraniene lansate asupra Israelului
Norvegia va furniza Ucrainei avioane F-16 care dispun de armament de ultimă generație
Borrell: Am delegat prea mult timp securitatea noastră Statelor Unite, Europa trebuie să-și asume responsabilitatea pentru propria apărare
Bruiajul rusesc a ajuns până în Arctica. Norvegia este îngrijorată de dislocarea sistemelor rusești de război electronic în Peninsula Kola
Rușii pregătesc ofensiva asupra Regiunilor Harkov și Sumy. A fost creată cea de-a șasea grupare de trupe, Nord, pentru participarea la conflictul din Ucraina
"Ucrainenilor ar trebui să li se permită să doboare cu F-16 avioanele ruseşti când se afla în spațiul aerian al Rusiei" - analist al Institutului pentru Studiul Războiului (ISW)
Marina Regală Britanică intenţionează să-şi echipeze mult mai repede navele de luptă cu arme laser DragonFire
Mircea Geoană: Trebuie să reinvestim în apărarea noastră. Combinația dintre Rusia, China, Iran și Coreea de Nord este foarte complicată
Rusia prezintă imagini cu posibila distrugere a unui sistem ucrainean de apărare antiaeriană IRIS-T SLM (Foto/Video)
Forțele Aeriene Israeliene publică înregistrări video cu interceptarea dronelor și rachetelor iraniene
Drone navale "invizibile". Ucrainenii anunță că pot lovi aproape oriunde cu drone ”Sea Baby” modernizate
Compania franceză Texelis propune României blindate Celeris, dar în programul 4x4 e deja prea târziu. Modelul propus e asul din mânecă al francezilor
Rețeta britanică pentru distrugerea Podului Crimeea: Lovitură simultană cu Storm Shadow, F-16 și drone maritime
Congresul SUA, aproape de un „consens” privind pachetul de ajutor pentru Israel și Ucraina, spune liderul majorității de la Senat
Rusia vrea un nou trofeu de Ziua Victoriei și atacă în valuri. Kievul: ”Au sarcină să captureze Chasiv Yar până pe 9 mai”
Israelul, în alertă maximă în timp ce cumpănește răspunsul la atacul iranian. Cum ar putea forțele aeriene israeliene să îngenuncheze Iranul
pixel