Imaginile din satelit arată că noul portavion al Chinei ar trebui să fie răspunsul pentru USS Gerald R. Ford și clasa sa
Autor: Eduard Pascu pe 15 apr, 17:48 | Industrie de apărare

Portavionul american USS Gerald R. Ford, sursă foto: US Navy

Imaginile surprinse din satelit asupra șantierului naval din Shanghai unde China construiește un nou portavion arată că tehnologia acestora în domeniul construcției navale a ajuns la un nivel superior.

Conform specialiștilor consultați de Naval News noul portavion al Chinei are aproximativ aceeași gabarit cu clasa Ford a US Navy și nava care dă numele noii clase, modernul portavion USS Gerald R. Ford. Asta înseamnă că Marina chineză își modernizează radical capacitățile, iar printre priorități se numără și o flotă de portavioane. 

Noul portavion care se construiește în Shanghai este semnificativ mai mare decât actualele aflate în serviciu. Combinat cu configurația CATOBAR, în care avioanele sunt lansate de o catapultă și recuperate cu ajutorul unui cablu de reținere, ar trebui să poată transporta și avioane mai grele. Acest lucru ar trebui să ofere o forță mai mare Marinei chineze din cadrul PLAN (Armata de Eliberare a Poporului).

Type-003 este,în ansamblu, asemănător ca mărime cu portavioanele marinei americane.

Puntea de zbor va fi mult mai mare, dar ”vom putea obține măsurători numai după ce va fi construit”, au mai spus specialiștii navali. Totuși, pe baza dimensiunilor corpului inferior, putem spune cu încredere că noul portavion ar putea avea dimensiuni similare cu cele americane. Este puțin probabil să fie la fel de mari, astfel că navele SUA vor rămâne în continuare cele mai mari nave de război. Asta până când Franța își va construi portavionul PANG, mai precizează sursa citată.

Imaginea de satelit de mai sus ne permite să estimăm lungimea liniei de plutire la aproximativ 300 de metri. Aceasta este puțin mai mică decât cei 317 metri ai clasei Ford, dar mai lungă decât portavioanele chineze. China are în prezent operaționale două portavioane: Liaoning și Shandong care au o lungime de aproximativ 270 de metri la linia de plutire.

Decolarea cu ajutorul catapultei electromagnetice va fi un pas important pentru noile portavioane chinez. Actualele portavioane folosesc vechiul sistem SATOBAR.

Sursa citată precizează că doar sistemele cu catapultă permite noilor avioane de recunoaștere pe care China le dezvoltă KJ-600, să opereze de pe un portavion. Acest avion de avertizare timpurie (AEW & C) este analogul aeronavei E-2D Advanced Hawkeye. 

O diferență semnificativă în comparație cu portavioanele americane din clasa Ford este că noul portavion al Chinei nu va folosi propulsia nucleară, deși au existat zvonuri cu privire la acest lucru. Dar ar trebui să fie echipat cu un sistem de propulsie mai modern decât turbinele cu aburi din perioada sovietică care asigură propulsia pentru portavioanele Liaoning și Shandong.

Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă va folosi un motor electric avansat, cunoscut sub numele de propulsie electrică integrată. În timp ce lipsa propulsiei nucleare poate limita raza sa operațională, navele de reaprovizionare pe mare vor însoți portavionul pentru a îi asigura carburantul.

CITEȘTE ȘI: China se înarmează agresiv, dar îi lipsește un singur lucru pentru a deveni o superputere militară de nivelul SUA

Industrie de apărare Vezi toate articolele