Excluderea Turciei din programul F-35 devine o problemă şi pentru SUA. Creşte costul de producţie al motoarelor
Autor: S.I. Catalin pe 25 apr, 11:03 | Industrie de apărare

Costul de producţie pentru motorului avionului F-35 urmează să crească cu 3% din cauza excluderii Turciei din acest program, a declarat joi șeful diviziei de motoare militare a companiei Pratt & Whitney.

Motorul F135 al companiei Pratt & Whitney - care este utilizat pe toate cele trei variante ale avionului F-35 - a fost inițial fabricat cu un total de 188 de piese produse de furnizori turci, a declarat Matthew Bromberg, reprezentant al companiei Pratt & Whitney, pentru membrii Comitetului pentru Servicii Armate din Senat.

Matthew Bromberg a declarat că piesele şi componentele pe care companiile turceşti le produceau erau unele dintre cele mai importante, iar calitatea acestora era foarte bună, la un cost destul de redus.

Bromberg a precizat că 75% dintre piesele pe care companiile turceşti le furnizau au fost atribuite altor furnizori. Cele mai multe dintre aceste componente fiind deja produse în Statele Unite.

Pratt & Whitney se așteaptă ca restul de 25% din piesele fabricate în Turcia pentru F135 să fie atribuite altor furnizori până la sfârșitul anului 2021. În acel moment, aproximativ 20% din piesele F135 vor fi realizate de către furnizori internaționali.

Turcia, cândva partener al programului F-35, care intenţiona să cumpere 100 de astfel de aeronave, a fost exclusă din program după acceptarea livrării sistemului rusesc de apărare antiaeriană S-400. 

La acea vreme, Pentagonul speră să elimine toți furnizorii turci din cadrul programului până în 2020, dar această procedură va dura până în 2022 pentru toate contractele cu companiile turcești.

Pentagonul continuă să colaboreze cu compania Pratt și Whitney pentru a analiza creşterea costurilor de proiectate şi pentru a se asigura că sistemul de propulsie F135 rămâne o componentă accesibilă  pentru programul F-35.

În afară de viitoarea creștere a costului de producţie a motorului, programul F-35 se confruntă și cu dificultăți la capitolul mentenanţa pentru a sistemului de propulsie F135.

Pe 22 aprilie, un total de 21 de avioane F-35A ale Forțelor Aeriene au fost ţinute la sol din cauza problemelor apărute la motor, precizează publicaţia Defense News. 

 

Turcia, notificată oficial privind excluderea sa din noul acord pentru fabricarea avioanelor F-35

 

Agenția oficială de știri, Anadolu, a anunțat miercuri că Pentagonul a informat guvernul turc cu privire la eliminarea sa din noul acord încheiat între cele opt țări din consorțiul F-35, care înlocuiește efectiv Memorandumul de Înțelegere din 2006 din care făcea parte și Ankara, transmite The National News.

Semnatarii noului acord sunt SUA, Australia, Marea Britanie, Italia, Olanda, Canada, Norvegia și Danemarca.

Un oficial din Departamentul de Apărare al SUA nu a comentat noul Memorandum de Înțelegere, dar a confirmat că procesul de expulzare a Turciei din consorțiul F-35 este în derulare din iulie 2019.

"Continuăm procesul de eliminare a Turciei din parteneriatul pentru avionul F-35, așa cum a fost anunțat în iulie 2019", a declarat purtătorul de cuvânt al Pentagonului, Jessica Maxwell, pentru The National.

Turcia s-a alăturat consorțiului american pentru fabricarea de avioane F-35 în 2002 și plănuia să cumpere 100 de avioane de luptă de generația a cincea înainte de a cumpăra sistemul de rachete S-400 din Rusia.

 

Fiecare avione F-35 costă aproximativ 90 de milioane de dolari

 

Oficialii americani au spus că se tem că Rusia ar putea folosi sistemul S-400 pentru a obține informații cu privire la sistemele de apărare ale membrilor F-35 și NATO.

Achiziția sistemului S-400 a fost, de asemenea, considerată o încălcare a legii Congresului Countering America's Adversaries through Sanctions Act (CAATSA), care a fost adoptată în 2017 și care sancționează orice tranzacții semnificative ale partenerilor americani cu Rusia.

 

Industrie de apărare Vezi toate articolele