Cum au ajuns SUA să zboare în secret cu MiG-21. Un pilot american face radiografia avionului sovietic
Autor: Tudor Curtifan pe 03 apr, 19:22 | Forțele aeriene

MiG-21, SUA. Sursă foto: National Museum of US Air Force

În timpul Războiului Rece sovieticii au produs mii de MiG-21, avioanele fiind printre cele mai eficiente în perioada respectivă. 

Avioane capabile și rapide pentru vremea respectivă, ieftin de produs, utilizate atât pentru misiuni de luptă aeriană cât și în misiuni de atac la sol, proiectul MiG-21 a fost un succes pentru sovietici. În tot acest climat era evident că Statele Unite ale Americii vor încerca să „pună mână” pe ele. 

Iar americanii au reușit acest lucru, printr-un program secret, creând astfel un avantaj pentru piloții SUA în confruntările cu avioanele sovietice MiG-21 care au fost utilizate inclusiv în Vietnam.

 

Americanii au achiziționat și au zburat cu avioane sovietice MiG-21 în cadrul unui program secret

 

Programul secret s-a numit Peg Constant și a devenit cunoscut abia la mijlocul anilor 1980. Potrivit National Museum of US Air Force, americanii au zburat în cadrul programului cu MiG-17, MiG-21 și MiG-23.

În ceea ce privește MiG 21, acest aparat de generația a III-a a fost cel mai produs avion supersonic din istoria aviației. 

Fiind și utilizat de un număr mare de state, americanii au reușit să achiziționeze aparate. Așa cum aflăm chiar de la Air Force, printr-un program secret. Sursa citată nu precizează cum au „pus mâna” mai exact americanii pe MiG-21. Important e că Washingtonul a avut acces la secretele avionului și a testat amănunțit aparatul.

 

Un pilot american care a zburat cu MiG-21 povestește experiența și spune care e marea problemă a avionului sovietic

 

Interesant e că printre piloții americani care au zburat cu MiG-21 în cadrul acestui program secret se numără și Brian McCoy, un pilot de avioane de vânătoare al US Air Force. În cadrul unui interviu pentru blogul Hush-Kit, americanul a dezvăluit experiența.

Evident, nu a oferit detalii despre program și despre cum și mai ales de unde au fost achiziționate avioanele, dar a povestit despre ce impresii i-a lăsat aparatul sovietic.

McCoy consideră că MiG-21 este o versiune de luptă îmbunătățită a celebrelor avioane americane Northrop T-38 Talon. Rugat să descrie aparatul sovietic de vânătoare în trei cuvinte, americanul s-a rezumat să răspundă: „Surprinzător de agil”. Această calitate a fost semnalată în operațiunile de tip dogfight pe care americanii le-au simulat împotriva avioanelor produse în State. 

Pilotul spune însă că prima impresie pe care avionul i-a lăsat-o este un cockpit foarte mic și un panou de comandă arhaic. Dar de departe cel mai mare minus pe care MiG-21 îl are este vizibilitatea pilotului care este extrem de proastă și de redusă. Acest lucru influențează negativ nu doar operațiunile de tip dogfight, dar și aterizările care sunt o provocare. El spune spre exemplu că aripile nu sunt în raza vizuală a celui care pilotează aparatul.

 

MiG-21, șanse infime în fața unui F-16

 

Cu toate acestea, nu este chiar cel mai inconfortabil aparat proiectat la vremea respectivă. Însă confortul nu e o preocupare a dezvoltatorului amintește pilotul american.

Întrebat cum se comportă MiG-21 împotriva unui F-16, aeronavă de generație superioară, McCoy spune că F-16 deține toate avantajele iar șansele unui MiG-21 sunt mici. El amintește însă că nu mereu aeronava care are avantajul tehnologic câștigă un dogfight, confruntarea fiind decisă și de experiența pilotului, tactica de luptă și nu în ultimul rând de gramul de noroc.

„Dar aș prefera să fiu într-un F-16 în cazul unei astfel de confruntări”, spune totuși, amuzant, pilotul american. Întrebat care e cel mai bun lucru la un MiG-21, răspunsul a fost unul clar: „Simplitatea”. 

Forțele aeriene Vezi toate articolele