Costul orei de zbor pentru F-35 scade. Pachet logistic de 6.6 miliarde USD în programul avioanelor de generația a V-a
Autor: H.D. Hartmann pe 15 sep, 14:28 | Industrie de apărare

F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Raportul militarilor americani tocmai aprobat pune bazele trecerii la un acord general de logistică bazată pe performanță (PBL) cu cea mai mare companie militară din lume, Lockheed Martin. Acordul acoperă anul fiscal 2021, cu opțiunile deschise pentru anii 2022 și 2023. Dacă toate opțiunile vor fi incluse, contractul va avea o valoarea de 6,6 miliarde de dolari. 

Costul pe oră de zbor pentru flota globală de F-35 ar trebui să scadă cu 8% în perioada respectivă de trei ani, de la 36.100 USD în 2020 la 33.400 USD în 2023. Proiectul prevede totodată reducerea costului pe oră de zbor al F-35A, cea mai folosită dintre cele trei variante F-35, de la 33.600 dolari la 30.000 dolari în perioada respectivă.

Lucrând împreună cu compania Lockheed Martin, militarii din Pentagon au negociat obiective agresive de economii de costuri și performanță de care vor beneficia atât compania globală cât și toți clienții F-35. Acest acord de contract este un pas pozitiv în asigurarea costurilor accesibile pentru ciclul de viață pentru clienții externi.  Compania precizează în mod specific că acest acord „pune bazele unei tranziții către un contract de logistică bazată pe performanță și reducere a cererii (PBL) în viitor”. PBL-urile sunt contracte care angajează furnizorii să furnizeze fiabilitatea și disponibilitatea unui sistem la anumite niveluri convenite, pe o perioadă de mai mulți ani.

 

Noul pachet logistic al F-35 va economisi resurse semnificave pentru SUA

 

Lockheed a declarat că efectuarea noului PBL va economisi resurse financiare semnificative pentru guvernul SUA . Calea către un PBL care să fie acceptat de către administrația americană a fost una anevoioasă. Lockheed a renunțat mai întâi la o încercare de a obține un PBL semnat în 2019, care nu s-a realizat niciodată. Apoi, în februarie, Lockheed a oferit o altă propunere care a câștigat mai multă tracțiune. Scopul unui eventual PBL este să se evite ca părțile semnatare să fie prinse în mijlocul unui mandat care nu va putea fi îndeplinit, ducîând la frustrări de ambele părți.

Cu toate că Pentagonul a decis nota de susținere a propunerii Lockheed Martin, pot exista fricțiuni din altă direcție: Capitol Hill. Proiectul de lege pentru autorizarea apărării al Comitetului pentru Servicii Armate al Camerei conține un limbaj care cere secretarului de apărare Lloyd Austin să prezinte un raport, cel târziu la 1 martie 2022, privind costurile de durabilitate înainte ca Biroul Programului Comun F-35 să se poată materializa într-un PBL.

F-35, sursă foto: Lockheed Martin

Raportul respectiv ar necesita o „descriere detaliată și o explicație a costurilor de întreținere pentru programul de avioane F-35, precum și datele reale referitoare la costurile de susținere, inclusiv o identificare și evaluare a elementelor de cost imputabile guvernului federal sau contractanților (dezagregate în funcție de entitate responsabilă pentru fiecare porțiune a elementului de cost, inclusiv la nivel de contractant principal și subcontractor major) cu privire la astfel de costuri de susținere. ”

Rămâne de văzut dacă acest limbaj extrem de sever supraviețuiește întregului proces bugetar , dar după ani de depășiri majore ale costurilor de susținere, se pare că Lockheed va trebui să livreze, în următorii trei ani, rezultate în limitele bugetare impuse de către administrația Biden, dacă dorește ca PBL-ul său pe termen lung să prindă viață.

Industrie de apărare Vezi toate articolele