Cooperare franco-germană-spaniolă pentru realizarea avionului european de luptă de generația a 6-a
Autor: Gheorghita Orjanu pe 03 mai, 16:25 | Industrie de apărare

Companiile MTU Aero Engines (Germania), Safran Aircraft Engines (Franța) și ITP Aero (Spania) au convenit săptămâna trecută, să construiască un motor pentru avionul de luptă de  generație următoare (NGF - Next-Generation Fighter) care, este elementul central al Sistemului Aerian de Luptă din Viitor (FCAS - Future Combat Air System).

Până când cele trei companii vor dezvolta noul motor pentru NGF, vor fi folosite motoarele M88 care se află pe avioanele Rafale, pentru activități demostrative.

Compania spaniolă ITP Aero se alătură astfel firmei EUMET (o firmă joint venture recent creată de  MTU și Safran pentru programului NGF) cu o cotă de activitate egală cu cea a companiilor franceză și germană. EUMET va fi singurul contractor pentru toate activitățile de motor legate de NGF.

"Am stabilit un cadru solid și fiabil pentru decizii pragmatice și concentrate între parteneri pe parcursul întregului ciclu de viață al motorului", a declarat Michael Schreyögg, director de program la MTU și prim- președinte al adunării acționarilor EUMET. „După ce am ajuns la acest lucru, ne vom concentra în comun asupra următorilor pași următori: asigurarea contractului pentru faza demonstrativă în următoarele câteva luni și intensificarea activităților de dezvoltare în conformitate cu calendarul nostru extrem de ambițios până în 2040.”

"FCAS este un program extrem de strategic, care permite menținerea competențelor noastre fundamentale în motoare militare, consolidând în același timp capacitățile de apărare națională și europeană", a precizat Jean-Paul Alary, director executiv al Safran Aircraft Engines. ”Ca lider al procesului de proiectare și integrare al motorului NGF, Safran Aircraft Engines așteaptă cu nerăbdare realizarea unor baze solide și consolidarea parteneriatului cu echipele MTU și ITP Aero.”

„Acordul de astăzi marchează o etapă foarte relevantă pentru ITP Aero și programul FCAS. Credem că acest program va fi esențial pentru ca ITP Aero să avanseze și să demonstreze rolul și capacitatea industriei de apărare spaniole în viitorul apărării europene. Așteptăm cu nerăbdare, să colaborăm cu partenerii noștri de la Safran și MTU", a declarat Carlos Alzola, CEO ITP Aero.

În cadrul EUMET, Safran va răspunde de proiectarea și integrarea motorului, în timp ce MTU se va ocupa de activitățile de service ale motorului. ITP Aero va fi implicată în proiectarea motorului și va dezvolta turbina de joasă presiune, precum și alte elemente.

Conform calendarului aprobat de autoritățile naționale, următoarea fază de cercetare și tehnologie ar trebui să fie supusă, până la jumătatea acestui an, aprobărilor de nivel național, pentru a trece la nivelul următor al programului FCAS.

Încheierea acordului de principiu dintre cele trei companii, pentru fabricarea motorului NGF, reprezintă un mare pas înainte, după ce în martie Franța amenințase că va construi singură avionul fiind nemulțumită de posibila cedare a unor domenii sensibile sau strategice în care companiile sale dețin un avantaj tehnologic.

Atunci, Eric Trappier, director general al companiei Dassault Aviation, a adus în discuție și un „Plan B”, în care Franța va să construi singură „avionul european al viitorului”. În acest sens Trappier a subliniat că din punct de vedere tehnologic Dassault „știe cum să construiască” asemenea aeronave, iar industria franceză are toate componentele pentru a finaliza singură proiectul. Compania Safran produce motoare, Thales componente radar și electronice iar MBDA este unul din liderii mondiali în ceea ce privește construcția de rachete.

În 2018, cu un an înaintea lansării inițiativei FCAS, a fost demarat programul de realizare a unei alte aeronave europene de luptă, de generația a 6-a - Tempest, în cărei dezvoltare sunt implicate Marea Britanie, Italia și Suedia, care, pe 21 decembrie 2020, au semnat un acord de principiu, la nivel de miniștri ai apărării. Tempest are ca termem final de operaționalizare, anul 2035.

Industrie de apărare Vezi toate articolele