Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce presupune catapultarea dintr-un MiG-21 LanceR. Osiceanu: Piloții români au o educație diferită față de cei din vest
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Săptămâna trecută o aeronavă de tip MiG-21 LanceR s-a prăbușit în România. Avionul aparținea Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii și s-a prăbuşit în apropierea localităţii Dedrad, judeţul Mureş.
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Din fericire pilotul a reușit să se catapulteze la timp și a scăpat cu viață. A fost diagnosticat cu politraumatism prin catapultare, a fost operat, dar se află în afara oricărui pericol.

Însă, din păcate, nu la fel de norocoși au fost alți piloți români care s-au prăbușit cu bătrânele MiG-uri.

Pilotul Cezar Osiceanu, pilot de aeronave civile în cadrul Tarom, pe pagina sa de Facebook, a explicat, citând din lucrarea „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit” ce presupune o catapultare dintr-un avion supersonic.

În opinia pilotului român, potrivit volumului mai sus menționat, piloții români nu au educația de a prima salvarea lor în locul avionului.

Redăm din cele scrise de Cezar Osiceanu:

„Pentru amatorii de detalii există o carte recent scrisă pe aceasta temă de către Andrei Ionescu, „Mai iute ca moartea 1 – Zece salvări prin catapultare povestite de piloţii care le-au trăit”- Editura Aripi Argintii, în care sunt descrise mult mai pe larg astfel de evenimente.

 

Pilotul militar român nu e educat precum cel din vest de a prima salvarea sa nu a avionului

 

Ab initio pilotul militar este selectat, educat și antrenat permanent pentru a face față din punct de vedere fizic și psihic acestei manevre cu o mare varietate de implicații și repercusiuni ulterioare. Dar pentru o asemenea experiență, se arată în cartea mai sus menționată, pilotul român nu este educat, precum cel din vest, de a prima salvarea lui în locul  avionului, ceea ce a condus la numeroase decese până în prezent!

Tehnic constructorul încearcă să ofere o siguranță cât mai mare catapultării pilotului de luptă în cât mai multe faze ale zborului. Pentru MIG 21 scaunul de catapultare in general folosit la noi este de tip M-1M care asigura la sol posibilitatea folosirii lui de la minim 130 de km/h.

Odată cu decolarea avionului însă datele se schimbă în funcție de înălțimea și viteza de zbor a avionului pentru că, de exemplu, nu se poate face catapultarea la viteză supersonică! De ce? Simplu! Dacă pe verticală suprasarcina la declanșare este imensă - doar 20 g !!! - prin combinarea acesteia cu componenta orizontală la viteză supersonica rezultatul asupra corpului pilotului este cumplit!

Ordinea manevrelor (cu scuze pentru prezentarea non ad literam) teoretic ar fi cam așa:

- pilotul dă comanda de catapultare

- se largheaza cupola cu ajutorul unor cartușe pirotehnice. Cupola are la rândul ei un cablu care extrage o siguranță de la scaunul pilotului

- odată siguranța scoasă o încarcătură cu pulbere de pe scaun percutează și se inițiază propulsia scaunului scoțându-l afară din cabină

- odată scos pilotul cu scaunul de catapultare afară din cabină se separă pilotul de scaun și se deschide mica parașută stabilizatoare și cu rol de extractoare pentru parașuta de salvare propriu-zisă

- parașuta de salvare este una care nu prea poate fi manevrată fiind una de genul “ unde cazi, cazi!” și care din cauza unei viteze destul de mari de coborâre coroborată cu o manevrabilitate minimă a cauzat multe accidente tocmai la aterizarea.

 

Majoritatea piloților militari care se catapultează suferă traume

 

Faptul ca majoritatea pilotilor care au trecut printr-o catapultare din avioanele lor de lupta suferă puternice e cauzat după cum spuneam si mai sus:

- vitezei mari pe verticala cu care pleacă scaunul ejectabil care in maxim 2-3 secunde scoate pilotul din carlinga

- aceasta plecare pe verticala, brusca si cu o asemenea viteza, conduce la accelerații foarte mari cu efect direct asupra coloanei vertebrale ale pilotului

- viteza de înaintare pe orizontala a avionului, un alt factor de presiune asupra corpului pilotului concomitent cu accelerația pe verticala. După ce scaunul pleacă pe verticala, el are un mecanism de orientare care permite redresarea cu capul in sus a pilotului inca aflat in scaun ceea ce exercita asupra corpului pilotului presiuni suplimentare

- aterizării pe sol cu o parasuta putin manevrabila si cu viteza descensionala mare care conduce la accidentări in majoritatea cazurilor

Istoria acestor scaune de catapultare arata faptul ca ele in trecut nu au fost tocmai foarte salvatoare pentru piloți. De exemplu la avioanele rusești MiG-15 inițial pilotul daca uita sa își strângă singur picioarele înainte de catapultare rămânea fără ele din cauza izbirii de marginea cupolei.

 

MiG-21 a rezolvat această problemă la catapultare

 

La avionul MiG-21 în cazul recent întâmplat constructorul asigura ca în timpul catapultării mâinile și picioarele pilotului se fie “adunate” de sistemul special prevazut de pe scaun tocmai pentru evitarea situațiilor din trecut.

Un alt exemplu este dat de scena din Top Gun în care navigatorul lui Tom Cruise se lovește de cupola carlingii lui, ceea ce arată și o altă problemă întâlnită la avioanele cu dubla comandă!

Un record al catapultărilor în România il deținea pe vremea lui Ceausescu celebrul as al aviației militare de vânătoare colonelul Tache cu 3 catapultări reușite și fără consecințe asupra lui dpdv medical. De aceea se preferă la avioanele de luptă o constitutie fizică scundă, îndesată, cu gâtul cât mai scurt pentru piloți, astfel ei putând suporta mai ușor șocurile, suprasarcinile, etc.

Însuși filmul Top Gun a avut rolul demitizări greșitei imagini a piloților de vânătoare înalți ca brazii, cu mușchii ca ai lui Arnold Schwarzenegger, Tom Cruise fiind un pitic în raport cu primul.

Trebuie însă să știm că absolut toti piloții de astăzi fac anual un antrenament obligatoriu pentru catapultare care se finalizează cu urcarea lui pe un astfel de scaun situat însă la sol pe o șină verticală care reconstituie primele faze ale catapultării

 

MiG-21 LanceR nu sunt sicrie zburătoare

 

În concluzie ar trebui să:

-încetam a considera avionul MiG-21 în felul acela grobian și ignobil des întâlnit in mediul public (sicrie zburătoare, tigăi, rable, etc) mai ales că subsecvent este jignit fiecare pilot calificat pe acest avion

- acceptăm riscurile piloților, acțiunile și urmările lor susținându-i moral măcar, deoarece ei zboară pentru apărarea țării și nu pentru altceva sau altcineva

-respectăm deciziile pilotilor în astfel de situații chiar dacă multe dintre ele au însemnat în mod practic sinucideri controlate din partea pilotilor militari români din cauza dorinței lor de a evita petrecerea unor catastrofe prin prăbușirea avioanelor asupra unor zone populate

-ne reamintim faptul că până de curând piloții militari erau execrabil plătiți, familiile lor erau greu încercate material, locuiau în condiții create prin 1970, zburau extrem de puțin din lipsa banilor Ministerului Apărării”, a transmis Osiceanu.

CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
SUA și Japonia pregătesc terenul pentru viitorii piloți de F-35 și chiar de generația a 6-a. Proiectul noului T-7 supersonic de antrenament ar putea include și Japonia
Piloții ucraineni zboară deja cu F-16. Etapele finale de instrucție se desfășoară în două state NATO, dar nu și la Centrul de pregătire din România
Mai țineți minte MiG-41? Apar noi detalii despre armamentul viitorul avion de generația a 6-a al Rusiei care va „depăși limitele ingineriei aviatice”
Nu este o ironie. F-35 Lightning (Fulger) II a avut probleme cu protecția la fulgere. Restricțiile au vizat ani de zile toată gama F-35A
Expert militar ucrainean: Puterea bombei rusești de aviație de tip FAB-3000 este comparabilă cu cea a armelor nucleare tactice
Rusia se teme de F-16 și a început deja „vânătoarea de F-16” în Ucraina. Pentru prima dată F-ul contestă serios superioritatea aeriană rusă
În încercarea disperată de a face faţă provocărilor frontului din Ucraina, ruşii ataca oraşele ucrainene cu bombe ghidate UMPB D-30 SN
Oaspete neașteptat la Baza Aeriană Sigonella din Italia: O dronă americană de cercetare MQ-4C Triton a fost dislocată pentru prima dată în zona Mării Mediterane
Sfârșitul unei ere: Avioanele F-16 olandeze efectuează ultima misiune şi predau ştafeta către F-35
Rușii au modificat rachetele Kh-101 cu care lovesc Ucraina. A fost redusă raza de acțiune, dar a crescut puterea de foc
Drona rusă de joi a ajuns până aproape de Brăila. La 7 luni de la prima dronă căzută în Deltă, România încă nu are o lege nouă privind combaterea dronelor
Suedia ia în considerare furnizarea de avioane de luptă Gripen către Ucraina
Rușii au lovit din nou ținte ucrainene de la Harkiv la Lviv. Au fost vizate mai multe obiective energetice de pe întreg teritoriul Ucrainei
O dronă militară s-ar fi prăbuşit într-o zonă izolată din Insula Mare a Brăilei (Video): Primele imagini cu craterul format de prăbușirea dronei
Danemarca vinde 24 de avioane F-16 Argentinei. Experții sunt indignați de situație, în timp ce Putin promite să "distrugă" avioanele F-16 ucrainene
Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Rusia amână din nou livrarea sistemelor S-400 către India. Cauza: Operațiunea militară specială de 3 zile se află în cea de-a 764-a zi
Su-35, cel mai promovat avion rus sau Su-27? Cert e că un avion rus „pierde lupta” cu forța gravitațională” (Video). Posibil doborât chiar de ruși
Noul ajutor militar pentru Kiev sporește paradoxul nemțesc: Deși a transferat Ucrainei arme cât toată Uniunea Europeană, Berlinul încă se teme de subiectul Taurus
Un C-130 francez a aterizat în premieră la Brașov. Avioane franceze Atlas (transport) și A330 (realimentare aeriană) vor putea fi și ele dislocate aici
Scenariul livrării Ucrainei a unor „F-16 cu armament nuclear” și decolarea avioanelor din România arată că Rusia se teme de F-16
Grecia admite că nu mai poate continua cu atâtea avioane diferite. F-16 Block 30 și Mirage 2000 vor fi vândute pentru a „aerisi” aviația militară
Bombele cu planare sunt asul din mâneca Rusiei ce trebuie rapid neutralizat. FAB-3000 ar fi cu adevărat devastatoare pentru Ucraina
Grecia intenţionează să înlocuiască cererea pentru F-35 Block 3 cu o solicitare pentru versiunea Block 4: Interes pentru utilizarea rachetelor Meteor BVRAAM
Șeful Armatei Poloniei dă de înțeles că e foarte probabil ca Rusia să fi încălcat intenționat spațiul aerian polonez cu o rachetă
De ce Armata poloneză nu a doborât racheta rusă: ”În timp de pace nu avem libertate deplină”
Ministrul lituanian de externe: Data viitoare când o rachetă rusească încalcă spațiul aerian al NATO, trebuie doborâtă
„Tăcere = permisiune”: NATO trebuie să ceară explicații Rusiei, după ce o altă rachetă rusească a încălcat spațiul aerian polonez
Bombardiere americane B-1B au survolat în nord extrem european pe direcția Peninsulei Kola. Rușii au ridicat un avion MiG-31
Sistem de apărare antiaeriană MBDA Mistral 3, integrat pe un blindat Vamtac 4x4, prezentat de gigantul european în cadrul expoziției Eurosatory 2022 de la Paris. Sursă foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
România are pe masă o soluție rapidă de rezolvare a problemei SHORAD/VSHORAD: Achiziția comună de sisteme Mistral 3 cu livrare rapidă

Ştiri Recomandate

Obuzierele K9 Thunder vor veni cu 18.000 obuze. România achiziționează patru versiuni diferite ale proiectilului de 155 mm
”Rusiei i-ar fi mai greu fără China”. După întâlnirea cu președintele chinez, Anthony Blinken vorbește și despre încercările Chinei de a influența alegerile din SUA
Putem ajuta, spune Varșovia. Bărbații ucraineni eligibili pentru mobilizare ar putea fi returnați Kievului
Informații recente arată că Turcia se gândește să operaționalizeze sistemul antiaerian rusesc S-400
Zaharova: Ucraina și-a primit ”recompensa”. Iată de ce sunt atât de nervoși oficialii de la Moscova, după aprobarea ajutorului american pentru Ucraina
"Nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor": Un oficial american a recunoscut că bombele de înaltă precizie GLSDB, furnizate Ucrainei, au fost ineficiente pe front
SUA speră că furnizarea rachetelor ATACMS va determina Berlinul să trimită Ucrainei rachete Taurus: Este o decizie pe care trebuie să o ia Germania
Ucraina retrage tancurile Abrams de pe linia frontului din cauza atacurilor cu drone rusești: Cel mai puternic simbol ale puterii militare americane este pus în dificultate
Occidentul trebuie să evite să devină la fel de dependent de China cum a fost de Rusia
SUA ar fi trimis în secret Ucrainei peste 100 de ATACMS: Unele au fost imediat utilizate pentru a lovi un aerodrom militar rusesc din Crimeea
Livrarea ATACMS indică o schimbare în strategia SUA, spun unii experți militari: Anterior au vrut ca o Ucraină epuizată, dar încă neînvinsă, să fie forțată să se așeze la masa negocierilor
Viceamiralul american Mike LeFever: Pentru Rusia, Ucraina este doar un prim pas din multe altele. Observați șmecheriile pe care le fac și în jurul țărilor baltice
Rusia încearcă să perturbe construirea noilor linii defensive ale armatei ucrainene. Militarii ruși au început să lovească tehnica folosită pentru construcția fortificațiilor
Dronele americane din Italia și-au împărțit zonele de responsabilitate: Cele aparținând Forțelor Aeriene operează în Marea Neagră, iar cele ale Forțelor Navale în Marea Mediterană
Croația a primit primele șase avioane Rafale. ”Spațiul aerian va fi și mai sigur de astăzi”
Suedia acționează deja ca un membru senior al NATO: Un batalion mecanizat de dimensiuni reduse va fi dislocat în Letonia
SUA sunt pe ultima sută de metri cu programul dronelor de luptă autonome. Noile UAV-uri vor face echipă cu F-35 și F-22
”Scutul” Republicii Moldova, construit cu bani de la UE. Estonia cumpără radare, blindate și echipament de bruiaj pentru Chișinău
NATO a exersat transferul trupelor și echipamentelor spre România, în Exercițiul Eagle Overland 24
Armata rusă a capturat primul vehicul de asalt M1150 ABV de pe frontul din Ucraina (Foto/Video)
Forțele ucrainene pentru Operații Speciale au țintit și distrus un alt sistem rusesc de apărare antiaeriană BUK (Foto/Video)
În ciuda aprobării ajutorului militar oferit de SUA, Europa ar trebui să-și sporească sprijinul pentru Ucraina
Coreea de Sud prezintă racheta balistică CTM-290 de care Polonia este foarte interesată (Foto/Video): A fost semnat deja un contract de achiziţie
Rusia a respins propunerea ONU de interzicere a amplasării armelor nucleare în spațiu
Raport ISW: Eficiența pe câmpul de luptă din Ucraina a noului ATACMS ar putea fi diminuată de întârzierile în ceea ce privește acordarea ajutorului american
Analiştii militari spun că Rusia încearcă să distrugă liniile de aprovizionare ale forțelor armate ucrainene înainte de sosirea ajutorului american
Ucrainenii insistă pentru ,,Patriot made in Ucraina". Propunerea e producerea sistemelor americane împreună cu SUA
Bombardierele strategice americane B-1B au părăsit teatrul de operații european, după o lună de dislocare la Baza Aeriană Morón din Spania
Noul pachet de ajutor al SUA conține și rachete ATACMS. Primele tranșe din ajutorul de un miliard pentru Kiev ajung ”în câteva ore”
Rușii mai încasează o lovitură combinată: Depozite de combustibil și o uzină metalurgică de pe teritoriul Rusiei, ținta dronelor ucrainene
Pentagonul confirmă: Ucraina a primit rachete ATACMS la începutul lunii și le-a folosit în Crimeea
pixel