Catapultarea electromagnetică, marea problemă a celui mai scump portavion din istorie: USS Gerald R. Ford. Francezii au și ei emoții
Autor: Tudor Curtifan pe 11 ian, 14:30 | Forțele navale

Portavionul american USS Gerald R. Ford, sursă foto: US Navy

Noile sisteme de catapultare electromagnetică le dau bătăi de cap constructorilor portavioanelor de ultimă generație. Catapultarea electromagnetică este una din cele mai mari provocări pentru USS Gerald R. Ford, noul portavion al Statelor Unite și totodată cea mai scumpă navă de război construită vreodată.

Sistemul de catapultare electromagnetică reprezintă principala problemă a portavionului USS Gerlad R. Ford. Potrivit celor de la Bloomberg, care au accesat un raport al lui Robert Behler, unul din cei responsabili cu testarea noului portavion, sistemul de catapultare electromagnetică EMALS are probleme în ceea ce privește fiabilitatea, defectându-se foarte des. 

Sistemele de catapultare electromagnetică înlocuiesc sistemele de catapultare pe aburi și cele hidraulice. Problemele au cu acest sistem nou au început încă din 2017. Atunci, Donald Trump, după ce a inspectat nava, s-a arătat dezamăgit de noile sisteme de catapultare electromagnetică și a cerut revenirea la vechile sisteme implementate pe portavioanele din clasa Nimitz.

Spre exemplu, sistemul de catapultare electromagnetică EMALS ar trebui să efectueze 4.166 de lansări înainte să întâmpine probleme de ordin tehnic. Cu toate acestea, EMALS a cedat după doar 181 de decolări. 

Iar problema este majoră dacă ne gândim că sistemul de catapultare electromagnetică EMALS și sistemul AGG (Advanced Arresting Gear), sistem controlat electronic pentru recuperarea avioanelor, au costat 3.5 miliarde de dolari. Având în vedere că 13.2 miliarde de dolari este costul portavionului, sistemele reprezintă 25% din costul total al celei mai scumpe nave de război construite vreodată în istorie.

 

Portavionul USS Gerlad R. Ford, cea mai scumpă navă de război construită vreodată

 

Cu o lungime de 337 de metri, un deplasament de 100.000 de tone și o viteză maximă de 30 de noduri (aproximativ 55 de km/h), noul portavion va putea transporta aproximativ 80 de avioane F-35C. De pe USS Gerald R. Ford vor putea decola 160 de aeronave în 12 ore, spre deosebire de 120 de decolări la același interval de timp, pentru portavioanele din clasa Nimitz.

Dacă inițial costul portavionului USS Gerald R. Ford era estimat la 10,5 miliarde de dolari, în prezent acesta a ajuns la 13,27 de miliarde de dolari, devenind astfel cea mai costisitoare navă de război construită vreodată.

 

Francezii au și ei emoții. Noul portavion al Marinei franceze utilizează același sistem

 

Publicația franceză din domeniul apărării Opex360 abordează și ea subiectul sistemelor de catapultare electromagnetică. Și, în contextul în care noul portavion nuclear va fi dotat tot cu sistem de catapultare electromagnetică, francezii au și ei emoții.

Aceste sisteme ar trebui să ofere posibilitatea de decolare a avioanelor și a dronelor cu o încărcătură mult mai mare de combustibil și de muniție în comparație cu sistemele de catapultare prin aburi. Și să dețină un cost de mentenanță mai redus.

În decembrie 2020, președintelui francez Emmanuel Macron i-a fost prezentat proiectul, confirmându-se faptul că noul portavion al Franței va fi echipat cu două reactoare nucleare K22 pentru asigurarea propulsiei și cu sistem de catapultare electromagnetică EMALS. Actualul portavion francez Charles de Gaulle folosește sistemul de catapultare pe aburi. Rămâne de văzut dacă francezii vor întâmpina aceleași probleme precum americanii cu USS Gerald R. Ford.

Costul estimat al noului portavion francez este de 7 miliarde de euro. Nava de război va avea o lungime de 300 de metri și un deplasament de 75.000 de tone, mult peste Charles de Gaulle.

 

Te-ar putea interesa și...
Forțele navale Vezi toate articolele